معرفی انواع عسل

عسل:

عسل مایعی است شیرین ، غلیظ و چسبناک که توسط زنبور عسل از شهد یا از تراوش های قسمت های غده ی گیاهان جمع آوری شده تولید می گردد. عسل از قدیمی ترین و نخستین شیرین کننده هایی است که انسان استفاده کرده است و شامل قندهایی چون کلوگز، فروکتوز ، ماده معدنی همچون منیزیم ، پتاسیم ، کلسیم ،کلریدسدیم ، گوگرد ، آهن فسفات است. تاریخچه عسل به قرن‌ها پیش برمی گردد تا اثر را به عنوان غذا و هم به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت.

۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح عسل را به عنوان یک ماده خوراکی مقدس و نادر می شناختند و در زمان باستان از سن بیشتر در مراسم مذهبی به عنوان ماده ای برای تکریم خدایان استفاده می شد. از عسل برای مومیایی کردن مردگان استفاده می کردند.

تهیه عسل توسط چرخش زنبورها به دور گل ها شروع می شود. آنها در  همین حال شهد گل را در دهان خود جمع آوری می کنند. شهد گل با آنزیم مخصوصی که در بزاق دهان زنبور وجود دارد ، ترکیب شده و طی فرایند شیمیایی تبدیل به عسل می شود. زنبورها عسل را به داخل کندو می برند و آنرا درون حفره ها و دیوارهای هر شبکه از کندو ذخیره می کنند. هنگامی که زنبور در کندو بال می زند ، ارتعاشات ایجاد می کند که باعث تهویه می شود و رطوبت بیش از اندازه اثر را از بین می برد.

فروش عسل طبیعی اصفهان

انواع عسل:

همانطور که گل ها از لحاظ اندازه ، شکل و بو با هم تفاوت دارند ، شهد آنها نیز متنوع است. در واقع رنگ و طعم عسل بستگی به نوع گل دارد و به همین دلیل عسل طبیعی دارای ویژگی خاصی از نظر غذایی و دارویی دارد. عسل بر اساس منابع گیاهی به عسل گل ، عسلک و عسل مرکب طبقه بندی می شود. عسل ممکن است از یک گل یا چند گل باشد به طوری که عسل یک گل به طور عمده از شهد گل تولید می شود به  همین دلیل بر اساس برنامه گل نامگذاری می‌کنند مانند عسل سیاه دانه ، عسل آفتابگردان ، عسل سفید و …

عسل چند گل از گیاهان مختلف جمع آوری می شود و بدون اینکه میزان هر گل بر دیگری غالب باشد. البته اصل بر اساس منطقه که شهد از آنجا جمع  می شود آن را طبقه بندی می کنند به عنوان مثال عسل جنگلی ، عسل دشتی ، انواع عسل میوه و…

عسل های تیره نسبت به عسل های روشن مواد معدنی بیشتری دارند. عسل به دلیل داشتن خاصیت رادیو اکتیوی و تشعشعات کهربایی انواع تب های پنهانی را آشکار می‌کند ولی این باور که عسل خوب رنگش تیره از است ، درست نیست.

 

رنگ عسل:

همانطور که در قسمت قبل گفته شد رنگ عسل بر حسب اینکه متعلق به کدام منطقه و کدام گل باشد ، تفاوت دارد. دامنه طیف رنگهای  عسل از سفید به انواع زرد (زرد مایل به سبز طلایی ، زرد نارنجی) عقیقی مایل به قرمز و قهوه ای به کهربایی متغیر است.

عسل اقاقیا به رنگ سفید و عسل بهار نارنج ، زرد طلایی است. عسل جنگل های مازندران زرد مایل به سبز ، عسل آویشن عقیقی قرمز ، عسل کاج جنگل های اروپا متمایل به قهوه ای است.

نوع عسل و رنگ و کاربرد هر یک را به صورت زیر توضیح داده می شود.

  • عسلی که از گیاه شبدر به دست می آید بی رنگ و روشن است و کاربرد آن در تلاش های فیزیکی شدید و طولانی است.
  • عسلی که از مرکبات به دست می‌آید زرد شفاف است و کاربرد آن در حالت عصبی ، بی خوابی ، میگرن و تپش قلب است.
  • عسلی که از آفتابگردان به دست می‌آید زرد طلایی است و کاربرد آن برای التهاب مثانه ، ورم پروستات ، روماتیسم و سنگ های ادراری است.
  • عسلی که از تمشک به دست می‌آید که وحشی و زلال کشت شده به صورت سفید رنگ است و کاربرد آن دربرونشیتگل گلودرد ، ورم گلو ، حلق و حنجره است.
  • عسلی که از آویشن به دست می‌آید قرمز رنگ است و کاربرد آن در ضد سرفه ، زخم معده ، خستگی ، ضعف و بی حالی است.
  • عسلی که از اسطوخودوس به دست می‌آید زرین رنگ است و کاربرد آن در ضد سردرد ، میگرن ، بی‌خوابی ، ناراحتی‌های مجاری تنفسی ، انگلهای روده ای و تب است.
  • عسلی که از اقاقیا به دست می آید آبگون زلال است و کاربرد آن در ورم لوله گوارشی ، شیرین کردن شیر کودک و ضد سل و دیابت است.
  • عسل که از بلوط به دست می‌آید تیره است و کاربرد آن در جلوگیری از واریس ، ضعف و بیحالی ، کم خونی و ناراحتی های گردش خون است.
  • عسلی که از گندم سیاه به دست می‌آید زرد تیره یا قهوه ای تیره است و کاربرد آن در بارداری ، شیردادن ، کمبود مواد معدنی و بیماری های عروقی است.
  • عسلی که از اوکالیپتوس به دست می‌آید تیره رنگ است و کاربرد آن در انگل های روده ، سیاه سرفه ، عفونت‌های معده و برونشیت است.
  • عسلی که از گون به دست می‌آید زرد رنگ است و کاربرد آن در التهاب مثانه ، ورم پروستات، روماتیسم و سنگ‌های ادراری است.
  • عسلی که ازاکلیل کوهی به دست می‌آید کهربایی رنگ روشن یا سفید است و کاربرد آن ضد افسردگی ، نارسایی کبد ، خستگی ، دوران نقاهت ، ورم معده ، سنگ صفرا ، ضعف و بی حالی است.
  • عسلی که از زیرفون به دست می آید سبز متمایل به زرد کمرنگ است که کاربرد آن ضد بی‌خوابی و اعصاب ، سرماخوردگی ، شیرین کردن جوشانده ها و آرام بخش قلب است.

برای خرید با کیفیت ترین عسل طبیعی اصفهان کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *