احتیاجات تغذیه ای درخت پسته برای رشد

احتیاجات تغذیه ای درخت پسته برای رشد

مقدمه

تغییرات اقلیمی بر محصولات زراعی و تولید مواد غذایی در سراسر جهان تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، جمعیت جهان با نرخی نابرابر با تولید مواد غذایی و کشاورزی در حال افزایش است. برنامه جهانی غذا (WFP 2016) گزارش می دهد که به طور متوسط، تولید محصول در هر هکتار کند تر از جمعیت جهان در حال افزایش است و این به احتمال زیاد منجر به بحران غذایی خواهد شد. علاوه بر این، اثر گلخانه ‌ای کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد زیرا بر عوامل مختلفی مانند محتوای پروتئین یا مواد مغذی تأثیر منفی می‌گذارد.

 بنابراین نیاز جدی به راه حلی وجود دارد که بتواند به طور همزمان کیفیت و کمیت محصولات را افزایش دهد و غذا برای همه انسان ها در سراسر جهان تامین شود. بدین منظور باید آب، خاک، بذر و کود های مناسب را مهیا کنیم . سه عامل مهم توسعه کشاورزی که عبارتند از تغذیه مناسب و متعادل، اصلاح نباتات و مبارزه با آفات را نیز در اولویت قرار دهیم تا محصولاتی کم نظیر تولید شود که علاوه بر کیفیت بالا دارای ارزش غذایی قابل قبولی نیز باشند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما را با بهترین کود های ارگانیک یکی از محصولات باغی به نام پسته و شرایط مطوب رشد آن که بسیار با ارزش است آشنا کنیم.

پسته

زیستگاه پسته

پسته یکی از اعضای خانواده بادام هندی است که در مزارع بین المللی یونان می روید، درخت کوچکی است که منشا آن آسیای مرکزی و خاورمیانه است. درخت پسته دانه هایی تولید می کند که به طور گسترده به عنوان غذا مصرف می شود. پسته ها عاشق آب و هوای خشک و گرم مانند در کنار دریای مدیترانه هستند و نسبت به خاک شور مقاوم  و تا ارتفاع 6-7 متر رشد می کنند. در طبیعت، درختان پسته دارای گل های نر و ماده روی درختان جداگانه هستند، اما برای باغچه ‌های خانگی، نهالستان ‌ها درختان ماده را با شاخه ‌های نر پیوند می‌دهند به طوری که برای تولید پسته فقط یک درخت لازم است.

شرایط کاشت و آبیاری درختان پسته

 اگر بیش از یک درخت کاشتید، آنها را 3 یا 4 متر از هم فاصله دهید و فاصله بین ردیف ها باید 6 تا 8 متر باشد. درختان پسته چند سال طول می کشد تا به شدت بارور شوند. حداکثر دمایی که  این درخت ها می تواند تحمل کند در تابستان 48 درجه سانتی گرداد و  در زمستان تا 10- درجه سانتی گراد است. پسته به مکانی با آفتاب کامل و خاک عمیق با زهکشی عالی نیاز دارد و به طور کلی، آنها در مناطقی با زمستان های خنک و تابستان های طولانی و گرم بهترین رشد را دارند و کاملاً به خشکی مقاوم هستند. هنگامی که درختان جوان هستند، نیاز بیشتری به آبیاری دارند،  پس از استقرار و رشد  ماهی یک بار آبیاری می تواند کافی باشد. در بیشتر موارد، کشاورزان حداقل 4-6 جلسه آبیاری در طول دوره تولید در خاک های سبک و با زهکشی خوب انجام می دهند. میوه ها به رنگ قرمز تیره هستند و به صورت خوشه ای مانند انگور روی شاخه ها رشد می کنند. در طول زمان برداشت، پوسته میوه اطراف پوسته شل شده و مغزها را آزاد می کند.

شرایط کاشت و آبیاری درختان پسته

آیا کود آهن برای درخت پسته مناسب است؟

مصرف مقادیر زیاد کود های شیمیایی باعث افزایش عوامل خطر بیماری های نئوپلاستیک مانند فلزات سنگین و اجزای مضر موجود در قسمت های خوراکی محصولات می شود. بنابراین، استفاده از فناوری های جدید برای افزایش عملکرد بدون نیاز به کودهای شیمیایی بیشتر ضروری به نظر می رسد.

آهن یک ریز عنصر حیاتی است که نقش مهمی در متابولیسم گیاهان دارد. ریز مغذی ها نقش بسیار مهمی در رشد و نمو درختان میوه دارند. آهن (Fe) که یک ریز مغذی غیر متحرک در گیاه است، با کلروپلاست ها مرتبط است و در سنتز کلروفیل نقش دارد.

کود آهن یکی از موثرترین کودها در سراسر جهان است. برای درمان کلروز در چمن ها، گیاهان، درختچه ها و درختان و همچنین کمبود آهن در انواع مختلف خاک استفاده می شود. نتایج نشان داده که سه کاربرد سولفات آهن در غلظت ppm 55 و pH 3 مؤثرترین محلول‌ پاشی بوده است و این درمان همچنین کم هزینه ترین راه حل برای مشکل کمبود آهن است.

نیاز های غذایی نهال پسته

نهال پسته در انواع مختلف نهای پسته هیبریدی، نهال پسته آمریکایی ، فندقی، کله قوچی و … به نیتروژن برای رشد، باروری و تولید محصول و تولید پروتئین های گیاهی، به فسفر برای ریشه دهی و گلدهی و تامین انرژی گیاه، به پتاسیم برای کاهش مغز پسته و افزایش درصد خنده، افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های محیطی و آفات، گوگرد برای سنتز آنزیم ها و پروتئین ها، کلسیم برای تشکیل میوه، رشد و پر شدن، منیزیم برای تولید کلروفیل، آهن برای فتوسنتز و فعالیت آنزیمی و گرده افشانی و لقاح، روی باز شدن جوانه های زایشی، برای فتوسنتز و تنفس گیاه به منگنز و برای سنتز برخی آنزیم ها به مس نیاز دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *