زمان و نحوه کاشت زعفران

زمان و نحوه کاشت زعفران

زمان و نحوه کاشت زعفران

زعفران گیاهی چند ساله است که نام علمی آن Crocus sativus است . این گیاه سالانه ارتفاعی حدودا از 10 تا 30 سانتی متر رشد میکند . گیاه زعفران از زیر مجموعه ی گیاه زنبقیان است و جنس آن  scrocus و از گونه ی Sativa است . شکل ظاهری این گیاه یک گیاهی است که شکل پیاز میباشد و غده ای مانند است که بسیار تو پر است و دارای چند پوست است ، یک مغز سفید دارد و ته آن تخت و نوک برآمده دارد . گل و ساقه های جدید از این پیاز به وجود می آیند . برداشت این محصول شامل چیدن کل گل میباشد و این که بعد از آن کلاله را از آن جدا کنیم و سپس بعد از آن کلاله ها را خشک میکنیم و این میشود زعفران . وقتی که اینها را میچینیم از هر 78 کیلو گل به طور معمول 1 کیلو زعفران جداسازی میشود . در حال حاضر تمامی فرایند های برداشت و غیره ی زعفران با دست انجام میشود .

زعفران

از این ماده به عنوان طعم دهنده ی غذا و برای رنگ کردن پارچه نیز استفاده میشود . از این ماده برای مسکن و خلط آوری و … استفاده میشود . مخلوطی از زعفران و چوب صندل به صورت مرهمی آرامش بخش استفاده میشود .

شکل گیاه

پیاز گونه است، از وسط پیاز و یا از ساقه تعدادی برگ خارج میشوند که باریک و دراز هستند. از وسط آن ها ساقه گلدار خارج میشود که به یک تا سه گل منتهی میشود. این گل ها بسیار زیبا هستند و دارای 6 گلبرگ هستند که ممکن است در بعضی موارد ارغوانی باشند. گل ها دارای سه پرچم هستند و یک مادگی منتهی به کلاله ی سه شاخه به رنگ قرمز هستند . قسمت خوراکی آن انتهای خامه و کلاله  است که به آن زعفران میگویند.

استان هایی که این گیاه در آن کشت میشود :

استان خراسان (قائنات ، بیرجند ، گناباد)

یزد

کرمان

گیلان

مازندران

و بعضا در

کرج و قم

آب و هوای مورد نیاز این گیاه :

مکان های گرمسیر

مکان هایی که دارای آّب و هوای معتدل دارند

مکان هایی که آب و هوای گرم و خشک و آفتابی دارند

و جاهایی که پاییز و زمستان معتدلی دارند

مواقعی از سال که این گیاه در آن رشد میکند :

ابتدای پاییز

تا انتهای بهار

نوع خاک :

خاک شنی

خاک رسی

زیرا باید در آن مقداری آهک باشد .

مقدار و نوع کود :

کود پوسیده باید استفاده شود و از دادن کود حیوانی باید خودداری شود . کود های دیگر مانند کود شیمیایی که حاوی فسفر و پتاس است نیز به آن داده میشود .

موقع کاشت:

از مرداد ماه تا مهرماه میشود زعفران را کاشت و اینگونه است که بعد از اولین کاشت این گیاه 4 تا 7 سال و بعضا تا 10 سال باقی میماند و نیازی به کاشت مجدد نیست

مقدار و نوع غده

این پیاز ها باید بزرگ و سالم و بدون هر گونه زخمی باشند که کشاورزان پوست های اضافی آن را میگیرند . کپه همان جای ریشه زایی در ته پیاز است که حالت چوب پنبه ای و خشک دارد.

سموم جیوه ای از قبیل جهت دفع آفات

  • سرزان
  • تری تیزان
  • گرانوزال

مقدار مورد نیاز برای کاشت هر هکتار دو تن است

شیوه ی آبیاری:

پس از کاشت غده ها در زمین باید آن را آبیاری کرد . ولی اگر چند روز قبل آبیاری انجام شده باشد تا چند روز بعد از کشت نیازی نیست که آبیاری انجام پذیرد. با این که این گیاه گیاهی است که به کم آبی مقاوم است ولی حتما باید 15 روز قبل از این که ساقه ها بیرون بیاید آن را آبیاری کرد . اگر این اتفاق نیفتد ابتدا برگ ها ظاهر میشوند سپس گل ها که این اتفاق بسیار بدی است زیرا ممکن است که گل ها در هنگام چیده شدن در میان برگ ها باقی بمانند .

زمان برداشت زعفران :

در سال اول غده هایی که ذخیره ی غذایی که کافی داشته اند تنها گل میدهند و در سال اول نمی توان محصول آنچنانی برداشت کرد. اولین چیزی که ظاهر میشود گل های بنفش است و سپس وقتی اولین گل پیدا شود برداشت آغاز میشود و این برداشت ها معمولا سه ماه طول میکشد .این گل ها بسیار زیبا هستن زیرا در زمستان که هیچ نوع گلی نمی روید این گل ها در می آیند و صحرا را به رنگ بنفش در می آوردند

یکی از بزرگترین و بهترین مراکز کشت زعفران در ایران است که بیش از 95 درصد از زعفران کل جهان را می تواند تامین کند. همین امر باعث شده است که بسیاری از کسب و کار ها به سمت خرید، فروش و صادرات این محصول با ارزش سوق پیدا کند. نمایندگی های رسمی بسیاری در شهر های بزرگ مانند پخش عمده زعفران در تهران ، پخش عمده زعفران در شیراز و دیگر شهر ها وجود دارد که می توان از آن ها با خیال راحت زعفران اصل را خریداری کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *