انواع برنج بر اساس رنگ، بافت، شکل

انواع برنج بر اساس رنگ، بافت، شکل

انواع برنج بر اساس رنگ، بافت، شکل  و کدام یک بیشتر برای شما مناسب است ؟

برنج، منبع محبوب کربوهیدرات ها، معمولا در سراسر جهان در اشکال و اندازه های مختلف مصرف می شود. در دسترس بودن انواع مختلف برنج، آن را برای افرادی که در مناطق جغرافیایی مختلف زندگی می کنند، برای کشت و مصرف این دانه همه کاره مناسب می کند. برنج بیش از 3500 سال است که کشت می‌شود و در طول قرن‌ها بخشی از میراث آشپزی چندین منطقه و کشور بوده است.

برنج علاوه بر طعم مطبوع، منبع فواید بسیاری برای سلامتی نیز هست. متأسفانه، این روزها اغلب نام بدی پیدا کرده است  و مردم اغلب از خود می پرسند که آیا برنج باعث افزایش وزن شما می شود؟ این تصور نمی تواند دور از حقیقت باشد. تا زمانی که شما یک سبک زندگی سالم داشته باشید، نه با زیاده روی در غذا خوردن و بی تحرکی، مصرف برنج کاملاً مشکلی ندارد.

در واقع، در  بیشتر مناطق جهان از برنج به عنوان یک غذای اصلی استفاده می کنند. همچنین یکی از ارزان‌ترین منابع تغذیه برای بسیاری از افرادی است که توانایی خرید مواد گران قیمت را ندارند. این مقاله فهرست کاملی از انواع برنج را ارائه می‌کند که می‌توانید با توجه به زائقه و سلیقه خود آن را خریداری نمایید.

خرید برنج در ایران

نمونه برنج های زیادی در ایران کشت و حتی از کشور های دیگر وارد می شود،  ولی در این میان برنج های ایرانی همیشه طرفدران زیادی داشته است. برنج های ایرانی به همراه عطر و طعم فوق العاده ای که دارند، ارزش غذایی خود را نیز حفظ کرده اند و مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانیان است. اگر به دنبال خرید یک نمونه برنج بسیار عالی و با کیفیت هستید به شما فروشگاه ارگانیک اصفهان را پیشنهاد می کنیم که انواع برنج های ایرانی و علی الخصوص فروش عمده برنج کامفیروز کار اصلی این مجموعه است. اگر خواهان خرید عمده برنج کامفیروز هستید همین حالا با ما تماس بگیرید.

آناتومی دانه برنج و ترکیبات

قبل از اینکه در مورد انواع مختلف برنج موجود برای مصرف بیاموزیم، اجازه دهید ابتدا نگاهی به آناتومی دانه برنج و ترکیبات آن بیاندازیم.

آناتومی دانه برنج و ترکیبات

پوسته: پوسته بیرونی ترین لایه غیرقابل خوردن است که هر دانه برنج را می پوشاند و متعاقباً قبل از مصرف برداشته می شود.

سبوس: درست پس از برداشتن پوسته، لایه ای از سبوس را می توان به عنوان بیرونی ترین لایه در نظر گرفت، اما بخشی خوراکی از دانه است که سرشار از فیبر است. این لایه در برخی از انواع برنج وجود ندارد و گاهی ممکن است بر اساس رنگدانه قهوه ای یا قرمز به نظر برسد.

سطح صیقلی: سطح صیقلی یا سفید، درونی ترین قسمت دانه است که تنها پس از برداشتن لایه سبوس نمایان می شود. مملو از نشاسته و سایر کربوهیدرات های پیچیده است.

جوانه: این جوانه که در زیر تمام لایه‌های دیگر یافت می‌شود، از نظر تغذیه‌ای بخشی متراکم از یک دانه است که حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است و مزایای تغذیه‌ای اضافه‌شده‌ای را برای برنج فراهم می‌کند.

انواع برنج بر اساس رنگ

  1. برنج سفید

این محبوب ترین نوع برنج است که در سراسر جهان مصرف می شود. برنج سفید نسبتاً کالری بالایی دارد، که اگر به دنبال چیزی هستید که به کاهش وزن شما کمک کند، انتخاب اشتباهی است. دلیل اصلی ظاهر آن این است که جوانه، پوسته و لایه سبوس آن برداشته شده است که همگی طعم و بافت متفاوتی به آن می بخشد. حذف سبوس همچنین مقدار فیبر غذایی موجود در این محصول را کاهش می دهد، بنابراین برنج قهوه ای که حاوی مقدار کافی سبوس است اغلب جایگزین سالم تری برای برنج سفید صیقل شده است.

برنج سفید

  1. برنج قهوه ای

برنج قهوه ای نوع خاصی از غلات کامل برنج است که فقط با حذف پوشش بیرونی غیرقابل خوردن تولید می شود. برخلاف برنج سفید، لایه‌ای از سبوس و جوانه غلات در آنها وجود دارد که رنگ قهوه‌ای و محتوای فیبر بالایی به آن‌ها می‌دهد. این محتوای فیبر بالا مسئول تبدیل آن به جایگزین سالم تری برای برنج سفید است. برنج قهوه ای سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به عنوان یک غذای غلات کامل در نظر گرفته شود. ارزش کالری کم و شاخص گلیسمی پایین آن تعداد کمی از ویژگی های آن است که از طبیعت سالم آن پشتیبانی می کند، زیرا همچنین کاملاً فاقد گلوتن است.

برنج قهوه ای

  1. برنج قرمز

از آنجایی که پوشش سبوس و جوانه مسئول دادن رنگ قهوه ای خاصی به برنج است، بدیهی است که مقدار زیاد سبوس و میکروب استحکام ظاهر قهوه ای مایل به قهوه ای را افزایش می دهد و آن را قرمز نشان می دهد، بنابراین نام آن را برنج قرمز می گذارند. نوع دیگری از برنج سبوس دار، برنج قرمز، حاوی مقدار بیشتری فیبر و مواد معدنی است. یکی از مواد معدنی موجود در برنج قرمز، یعنی منیزیم، تقریباً تمام خواص مفید برنج قرمز را فراهم می کند. منیزیم که در این نوع برنج وجود دارد، اغلب با کاهش فشار خون، کنترل سطح قند خون و تقویت استخوان ها مرتبط است. بنابراین، کاملا واضح است که برنج قرمز جایگزین سالم تری برای حتی برنج قهوه ای است.

برنج قرمز

  1. برنج سیاه

برنج سیاه، همچنین به عنوان برنج ممنوع شناخته می شود، به طور کلی به عنوان منبع خوبی برای مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها شناخته می شود. افزودن برنج سیاه که حاوی طعم ملایمی است، طعم معطر خاصی به غذای شما می بخشد.

برنج سیاه

اشکال مختلف برنج

  1. برنج دانه کوتاه

همانطور که از نام آن پیداست، این دانه های برنج از نظر اندازه کوتاهتر هستند (طول آن دو برابر عرض آن است). این دانه های برنج که پس از پخت نرم و لطیف می شوند، تمایل دارند به هم بچسبند، که آن را به عنوان برنج سوشی انتخابی عالی می کند. علاوه بر آن، از این نوع غلات به عنوان یک ماده در پودینگ و سالاد نیز استفاده می شود.

  1. برنج با دانه متوسط

تفاوت ظاهری زیادی بین برنج متوسط و دانه کوتاه وجود ندارد. هر دوی این نوع ها که کمی بلندتر از دانه کوتاه هستند، اغلب مخلوط می شوند و ممکن است مصرف کننده را گیج کنند. با این حال، تا حدودی شبیه بودن به این معنی نیست که هر دو فقط یکسان هستند، زیرا پخت برنج با طول متوسط منجر به دانه‌های جویدنی، مرطوب و لطیف‌تر می‌شود.

  1. برنج دانه بلند

این نوع دانه ها را می توان به راحتی شناسایی کرد، زیرا تفاوت بین طول و عرض آن به اندازه کافی قابل توجه است که بلند و باریک به نظر برسد. این دانه‌های برنج بعد از پختن نسبت به انواع دیگر جویدنی کمتری دارند، اما اگر یک خاصیت دوست‌داشتنی در این دانه‌ها وجود داشته باشد، این واقعیت است که در مقایسه با دو نوع دیگر، چسبندگی کمتری دارند و به یک اندازه کرکی هستند. برخی از نمونه های برنج دانه بلند عبارتند از باسماتی و یاس.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *